BØRN OG UNGE

v/ Ditte Pode, Cand. Mag. Aarhus Universitet

Certificeret Mentor i Mindfulnes for Børn og Unge 

Mindfulness har en positiv indflydelse på børns liv, resten af deres liv.

Forskningen viser, at mindfulness for børn og unge:

  • Mindsker stress. 

  • Mindsker angst.

  • Mindsker depression.

  • Styrker deres evne til følelsesmæssig regulering.

  • Øger deres koncentrationsevne, idet de lærer at fokusere længere tid ad gangen.

  • Styrker empati.

  • Øger deres forståelse for sig selv og for andre.

  • Øger glæde og velvære.

  • Styrker sociale relationer.

  • Øger deres kreativitet.

Hjernens udvikling 

De første 12 år udvikler hjernen sig ved at skabe flere og flere forbindelser mellem hjernecellerne, men i ungdomsårene sker der en masse fysiologiske ændringer i hjernen som bevirker, at den bliver mere  specialiseret og effektiviseret.

For det første forsvinder visse neuroner og forbindelser. Det betyder, at det bliver vigtigere at stimulere (fokusere på og beskæftige sig med) det man gerne vil være god til - for at bevare de kredsløb, der er nødvendige for at kunne det man gerne vil.

For det andet styrkes de blivende neuroner, som stimuleres, og forbindelsen mellem dem så kommunikationen mellem hjernecellerne bliver 3000 gange mere effektiv. Der er en slags "use it or loose it"-princip for hjernens udvikling, ligesom styrketræning for musklernes udvikling.

 

Hjernens plasticitet

Hjernen er plastisk. Det betyder, at den ”reproducerer” sig selv konstant og tilpasser sig konteksten - også i voksen- og seniorlivet. Groft sagt, er den produktet af neurokognitive og ubevidste konstruktioner som justeres og opdateres på flere niveauer fra grundperception til højere kognition, med en hastighed på flere millioner gange i sekundet.

Men dét faktum, at den konstant tilpasser sig ved at specialisere og effektivisere de kredsløb som stimuleres, betyder, at du er i en ekstremt magtfuld position til at omforme og strukturere den måde din hjerne bliver ombygget på og dermed mentaltræne de evner du gerne vil indlære, eksempelvis  glæde og velvære. 

Det kan jeg lære dig mere om til individuel vejledning og i forbindelse med efterårets eksklusive forløb.

I de to videoer, Healthy Habits of Mind og STYR PÅ DET HELE, kan du lære mere om hvordan indlæring af Mindfulness i barndommen forebygger problemer i puberteten og unge kan bruge Mindfulness til at håndtere pres fra deres studier, deres omgivelser og dem selv. 

Du kan læse om:

  • Individuel vejleding HER.

  • Leg med nærvær for børn 5-7 år HER

  • Ditte Pode HER

  • Det videnskabelige grundlag HER

Kontakt

Ditte Pode: Mobil 30491188 

Rune Gosmer: Mobil 28965588

 

Indlæring af Mindfulness i barndommen forebygger problemer i puberteten og unge kan bruge Mindfulness til at håndtere pres fra deres studier, deres omgivelser og dem selv. 

HEALTHY HABITS OF MIND

I denne film kan du følge børn i indskolingen og høre hvorfor det er så godt for dem at træne Mindfulness. 

STYR PÅ DET HELE

I denne film kan du følge en gruppe unge mennesker og høre hvordan de oplever dét, at bruge Mindfulness til håndtere pres fra deres studier, deres omgivelser og dem selv.